Circulaţia autoturismelor în municipiul Sibiu este principala cauză a poluării sonore, arată "Harta strategică de zgomot pentru Municipiul Sibiu", studiu comandat de Primăria Sibiu. Nivelul de zgomot este foarte ridicat pe aproximativ 20 de străzi din Sibiu, unde din cauza traficului rutier, se înregistrează valori de peste 75 de decibeli, în condiţiile în care limitele maxime de zgomot admise sunt de 65 de decibeli. Sibul are şi zone liniştite, unde potrivit reglementărilor nu sunt permise amplasări de surse de zgomot, chiar dacă acestea prevăd şi măsuri de protecţie.
Hărţile de zgomot sunt documente de care administraţiile locale ţin cont atunci când elaborează anumite planuri sau măsuri de protecţie împotriva poluării fonice sau atunci când elaborează autorizaţii de construcţie.
Sibiul are 20 de străzi pe care nivelul de zgomot este foarte ridicat din cauza traficului rutier, atât ziua cât şi noaptea şi alte câteva zeci de străzi, pe care nivelul de zgomot este ridicat.
"Harta strategică de zgomot pentru Municipiul Sibiu" este un document întocmit de o firmă de specialitate din Cluj-Napoca, pentru Primăria Sibiu, iar în această perioadă documentul este finalizat.
"Am cerut unele completări Primăriei Sibiu pentru acest document, după care va urma aprobarea lui", ne-a declarat Bogdan Trif, directorul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Sibiu.
Topul străzilor zgomotoase
Cea mai importantă sursă de zgomot într-un oraş de mărimea Sibiului este traficul rutier.
"În Sibiu, traficul, în special traficul rutier cauzează probleme de zgomot. Zgomotul de pe lângă drumurile principale este semnificativ, presupunând că se menţine pe o durată mai lungă, cu greu se poate tolera", arată documentul.
Potrivit acestuia, nivelul de zgomot este foarte ridicat (mai mare de 75 de decibeli) în clădirile situate lângă străzile Lungă (între Lăptăriei şi Rusciorului şi între Ţiglari şi I. L. Caragiale), Rusciorului, Râului, Cibinului, Malului, Metalurgiştilor, Alba Iulia, Maramureşului, Cristian, A. Şaguna, N Teclu, Str. Constituţiei, Calea Guşteriţei (J. S. Bach – Râul Cibin), Podului, H. Oberth, Bâlea, Ştefan Cel Mare, Calea Dumbrăvii (B-dul Mihai Viteazu – General Vasile Milea), Semaforului, Gh. Dima.
La aceste peste 20 de străzi cu un nivel de zgomot foarte ridicat se adaugă alte câteva zeci de străzi cu un nivel ridicat (între 70 şi 75 de decibeli): Calea Şurii Marii, Lungă, |iglarilor, Abatorului, Tractorului, Cărămidăriei, Câmpului, Calea Turnişorului, Reconstrucţiei, Turnului, Faurului, Ocnei, B-dul Victoriei, Calea Poplăcii, Avrig, Argeşului, Calea Dumbrăvii (Str. Privighetorii – B-dul Mihai Viteazu), Ludoş, Iazului, Calea Cisnădiei, Rahovei, C-tin Noica, Ştefan Cel Mare, Eduard Albert Bieltz, B-dul Mihai Viteazu.
Cu un nivel de zgomot între 65 şi 70 de decibeli sunt străzile Măgheranului, M. Kogălniceanu, Gladiolelor, Regele Ferdinand, Ştefan Cel Mare (Berăriei – Bâlea), Moldoveanu, Nicolae Iorga, Şcoala de @not, Corneliu Coposu, Socului.
"În jurul drumurilor principale, noaptea, în faţa clădirilor, sarcina de zgomot depăşe`te 55 decibeli.
Trenul - gălăgie în preajma gării
În Sibiu sunt două linii de cale ferată, iar potrivit Hărţii, sarcina de zgomot nu depăşeşte limita de 65 dB la nicio clădire. "Pe baza hărţii de zgomot pentru perioada de noapte, se poate afirma că sarcina de zgomot depă`e`te valoarea limită cu (0-5 dB) la clădirile situate la sud-est de Gara CFR, respectiv lângă linia de cale ferată care trece către nord-vest de la gară.
Depăşiri mai mari decât cele enumerate mai sus de-a lungul căii ferate nu se găsesc. Pe baza hărţilor de zgomot, se poate afirma că în alte locuri decât cele prezentate mai sus, datorită distanţei clădirilor faţă de linia de cale ferată, nu există depăşiri ale limitei admise. De-a lungul căii ferate în cazul clădirilor sensibile, noaptea se observă un nivel al presiunii acustice între 45-50 dB", se arată în document.
Industria deranjează ziua
"Din harta strategică de zgomot se vede că prin unele părţi ale ora`ului, pe arii relativ întinse se manifestă în ansamblu efectele zgomotului produs de mai multe unităţi.
Conflicte (diferenţe între valorile admise şi cele înregistrate n.r.) pot apărea mai ales la acele unităţi care funcţionează `i în timpul nopţii `i în imediata apropiere a acestora se situează clădiri de locuit", notează specialiştii.
O sarcină de zgomot pentru întreaga zi între 55-60 dB se înregistrează lângă uzina Compa, la unele clădiri situate pe str. Henri Coandă, la 3 clădiri de lângă uzina Thyssenkrupp Bilstein Compa.
Noaptea nu există clădiri cu sarcina de zgomot mai mare de 55 dB.
"Se observă o sarcină de zgomot pentru noapte între 50-55 dB lângă uzina Compa, la unele clădiri situate pe str. Henri Coandă, la 2 clădiri de lângă uzina Thyssenkrupp Bilstein Compa", arată documentul.
Aeroportul afectează Turnişorul
"Traficul aeroportului din Sibiu nu atinge 50000 de mi`cări de aeronave/an, de aceea, pe baza reglementărilor, nu trebuie realizată o hartă de zgomot, acestea nu trebuie raportate Uniunii Europene", scrie în document. Luând în considerare valorile zgomotului pentru întreaga zi pentru oraşul Sibiu, numai peste Cartierul Turnişor apare curba izofonică de 55 dB `i 60 dB. Pentru noapte, la acelaşi cartier apar numai curbele izofonice de 45 dB şi 50 dB.
Linişte...
Zona liniştită a oraşului este acea zonă desemnată de către Primărie, unde pentru toate sursele de zgomot se îndeplinesc condiţiile ca nivelul de zgomot să fie mai mic de 55 dB, însă la nivelul Sibiului nu sunt încă desemnate aceste zone.
"Numai în zonele închise circulaţiei putem vorbi de o situaţie a zgomotului favorabilă. În municipiul Sibiu sunt mai multe zone care se pot considera favorabile din punctul de vedere al zgomotului. În primul rând, aceste zone se situează la marginea oraşului unde în apropiere nu trec drumuri cu trafic intens, cale ferată, etc. Aceste zone ar putea fi desemnate ca şi zone liniştite", notează specialiştii.
Au şanse să fie desemnate zone liniştite: Pădurea Dumbrava, delimitată de drumul 106A şi de drumuri pietruite; împrejurimea pârâului Trinkbach, delimitată de strada Ludoş – Theodor Aman – Avrig – Octavian Goga – Aleea Călăreţior; Parcul Sub Arini, delimitat de strada Avrig – Luarea Bastilei – Ioan Codru Drăguşanu – Martin Hochmeister - Georghe Şoima - Bulevardul Victoriei – Aleea Mihai Eminescu - Octavian Goga; şi Muzeul Astra, delimitat de drumul 106A – strada Ludoş – drumul 106R.
Scopul delimitării zonelor lini`tite este acela de a conserva "liniştea" zonei, cu alte cuvinte asigurarea că, nici pe termen lung, zgomotul zonei să nu depă`ească valoarea actuală şi ca în interiorul zonei să nu se amplaseze surse de zgomot.
"O parte dintre acestea se situează pe spaţii delimitate de drumuri principale, de aceea pe marginea lor nivelul de zgomot este destul de ridicat, şi numai în interiorul parcurilor va scădea la 55-65 dB. Spaţiile de lângă drumurile principale se pot proteja cu amplasamente de ecranare a zgomotului", se arată în document.
Potrivit legii, Primăria Sibiu poate să desemneze zonele lini`tite de pe teritoriul
oraşului, apoi procesul de desemnare a zonelor liniştite trebuie integrat în Planul de Urbanism şi pe planul de reglementare a zonei trebuie indicate "zonele liniştite din oraş".
În aceste zone nu pot fi amplasate surse de zgomot, nici dacă se asigură măsuri de protecţie şi trebuie specificat numărul maxim autorizat al locuitorilor.

