Tribuna
Căile trenului, tot mai încurcate
Ana Maria MĂTUŞOIU
4172 vizualizari
Căile trenului,  tot mai încurcate
Trebuie să vă gândiţi de două ori înainte să circulaţi cu trenul din Sibiu către marile oraşe din ţară. Motivul? Vă puteţi pierde o zi întreagă pe drumuri, cum se întâmplă dacă mergeţi la Iaşi, această călătorie putând să dureze chiar şi peste 18 ore. Problema – la fel ca în cazul multor alte destinaţii - este că nu există o rută directă, iar schimbul dintr-un tren în altul mai poate dura şi el peste două ore. Timp pe care nu toată lumea îl are la dispoziţie şi care, în orice caz, e pierdut într-o gară, o sală de aşteptare. O soluţie convenabilă este autocarul, care vă ajută să salvaţi timp şi bani. De exemplu, un bilet de tren întreg la clasa a II-a până la Iaşi costă în jur de 150 de lei, pe când preţul unui tichet de autocar este de 100 de lei, iar durata călătoriei se reduce de la 18 la 8 ore.

De multe ori, drumul cu trenul se transformă într-un coşmar pentru călători. Se întâmplă mai ales în cazul rutelor lungi, cum ar fi Sibiu – Iaşi, unde durata unei călătorii ajunge până la 14 sau chiar 18 ore. Tribuna a făcut câteva calcule pentru a vedea care dintre cele două mijloace de transport este mai convenabil în ceea ce priveşte durata drumului şi banii plătiţi pentru un bilet, iar opţiunea pentru o călătorie cu autocarul a avut câştig de cauză.

Spre Iaşi. Cu trenul sau cu autocarul?

412 kilometri. Aceasta este distanţa dintre Sibiu şi Iaşi. Dacă nu mergeţi cu maşina, vă puteţi deplasa cu autocarul sau cu trenul, ambele varian­te fiind posibile. Dacă optaţi pentru o călătorie cu trenul, trebuie să ştiţi că nu există rută directă Sibiu – Iaşi, iar cea mai avantajoasă variantă din punct de vedere al timpului este cea care face legătura cu Bucureştiul. Trenul parcurge 6 ore de la Sibiu până la Bucu­reşti, durata de transfer este de două ore, după care urmează plecarea spre Iaşi. În total, 15 ore şi peste 700 de kilometri parcurşi, atât durează călătoria Sibiu - Iaşi. Preţul unui bilet întreg la clasa a II-a este de 153.8 lei, însă există mai multe tipuri de tichete. Spre exemplu, pentru un copil părinţii vor trebui să plătească 81 de lei, iar un elev sau student care se prezintă cu legitimaţie va plăti 120 de lei pentru un bilet. O reducere mai mare au studenţii care, pe lângă legitimaţie, au şi cupoane de tren, astfel că vor plăti 85 de lei pentru un bilet. Reducere se aplică şi pensio­narilor, care vor mai achita doar 89 de lei din biletul întreg. Dacă varianta de mai sus vă sperie, atât în ceea ce priveşte preţul tichetelor, cât şi a duratei călătoriei, trebuie să ştiţi că există o cursă mai lungă: de 18 ore. Este vorba de traseul Sibiu – Ilia, Ilia – Iaşi, care se parcurge în peste 18 ore, preţul unui bilet întreg la clasa a doua fiind de 146.15 lei. Mult mai convenabilă ar fi o călătorie cu autocarul spre Iaşi, care costă 100 de lei şi durează doar 8 ore şi jumătate.

Călătoria în capitală: cu trenul sau cu autocarul?

Un alt oraş în care sibienii călătoresc destul de des este Bucureştiul. Capitala ţării nu este atât de departe, 274 de kilometri putând fi parcurşi în trei ore şi jumătate cu maşina, însă nu acelaşi lucru putem spune despre deplasarea cu trenul sau autocarul. Şi totuşi, care dintre cele două opţiuni ar fi mai avantajoasă? Ei bine, o călătorie cu trenul durează între 6 şi 9 ore, pe când una cu autocarul între 4 şi 6 ore. Dacă alegeţi să călătoriţi cu trenul, ruta directă este cea mai convenabilă în ceea ce priveşte timpul. Călătoria durează aproape 6 ore, iar costul unui bilet întreg este de 75.5 lei. Cei de la CFR Călători oferă şi posibilitatea achiziţionării unei oferte dus-întors. Pentru un astfel de bilet, o persoană adultă va plăti 132.7 lei, însă cum preţul nu include rezervare pentru întoarcere, la această sumă se mai adaugă 4 lei. Preţul este redus aproape la jumă­tate pentru copii, oferta dus-întors pentru prichindei fiind de 75.5 lei, plus cei 4 lei. Pe lângă ruta directă, mai există varianta cu legătură la Copşa Mică, însă durata călătoriei este de aproape 9 ore, cu tot cu durata transferului. Preţul unui astfel de bilet este de 74.65 lei cu reducere, la clasa a II-a. O călătorie cu trenul spre Bucureşti se dovedeşte a fi avantajoasă pentru stu­denţii care au, pe lângă legiti­maţie, şi cupoane de tren. Aceştia vor plăti numai 37.75 de lei pentru un bilet, şi nu peste 40 de lei, cât ar costa un bilet de autocar cu redu­cere. Nu la fel de norocoşi sunt şi restul pasagerilor. Cei care nu beneficiază de niciun fel de reducere înclină balanţa în favoarea autocarului, preţul unui bilet fiind mai mic. În mod normal, preţul unui bilet Sibiu - Bucureşti este de 52 de lei, însă poate costa mai mult, în funcţie de cât de repede auto­carul ajunge la destinaţie. În loc de 5 ore şi 30 de minute, cât durează transportul cu un bilet de 52 lei, puteţi opta pen­tru o călătorie care durează mai puţin cu o oră, dar costă mai mult cu 8 lei.
Din Sibiu se fac zilnic ple­cări către mai multe puncte din ţară. Nu spre fiecare destina­ţie există rută directă, de aceea durata unei călătorii este mai lungă şi oamenii preferă să meargă cu autocarul. Pe lân­gă Iaşi şi Bucureşti, CFR Călă­tori mai asigură călătorii de la Sibiu la Petroşani, Cra­iova, Mediaş, Făgăraş, Vinţu de Jos, Rm. Vâlcea, Braşov, Si­ghi­şoa­ra, Sălişte, Copşa Mică, Mier­curea Sibiu sau Târgu Mureş.
De precizat este faptul că, nu demult, GoEuro a realizat un studiu - The Transportation Price Index - care compară tarifele din 50 de ţări, printre care şi România. Potrivit stu­diului, România se află printre primele 15 ţări din UE în ceea ce priveşte costurile mici de transport.

Fără trenuri Intercity

Suntem conştienţi că tre­nurile noastre nu sunt ca acelea din Beijing, şi nici căile ferate nu se pot compara cu cele realizate de chinezi sau japonezi, dar pare că tindem să ne "lepădăm" şi de ceea ce avem bun, în ultima vreme. În vreme ce Rusia şi China se gândesc să construiască o cale ferată de mare viteză în valoare de 242 miliarde de dolari între Moscova şi Beijing, românii au decis să scoată din circulaţie garniturile de tip Intercity, pe motiv că sunt prea rapide pentru căile noastre ferate. De curând, CFR Călă­tori a renunţat la trenurile Inter­city, care au la activ două decenii de activitate, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, pe 14 de­cem­brie 2014. Se pare că un regulament comunitar stabi­leşte că, pentru a se integra la rangul de Intercity, un tren trebuie să aibă o viteză medie de minim 60 km/oră. Iar cum România nu poate asigura această medie de viteză, mai ales din cauza lucrărilor de mo­dernizare care au loc la liniile de cale ferată, operatorul naţional de stat CFR Călători a scos din circulaţie trenurile Intercity.






comentarii
5 comentarii

Surpriza totala pe piata ofertelor de lucru! Tot mai multi oameni lucreaza acum cu noi, convinsi de seriozitatea noastra! NU este necesara niciun fel de experienta! Oferim curs gratuit de instruire de la zero! Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata nationala si mondiala. Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal. Se lucreaza part-time (in timpul liber) sau full-time, la alegere. Cerem seriozitate maxima si dorinta de a invata ceva absolut nou si de viitor. Va oferim alte detalii dupa ce trimiteti textul
Florin
24.02.2015 08:18
Oferte de lucru pentru toti! Oferta este deja un fenomen! Foarte multi oameni lucreaza cu noi! NU este necesara niciun fel de experienta! Oferim curs gratuit si complet de instruire de la zero! Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata nationala si mondiala. Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal. Cerem seriozitate maxima si dorinta de a invata ceva absolut nou si de viitor. Va oferim alte detalii dupa ce trimiteti textul Info la adresa de email: ioanheredea@yahoo.com
Ioan
24.02.2015 08:29
Surpriza totala e ca ziarul holdingului care deschide o poarta spre Europa descopera ca autocarul e cel mai avantajos mijloc de transport!
Iliuta
24.02.2015 15:19
C?l?tore?ti foarte des la Iasi ? Av
grig
24.02.2015 16:41
Eu am circulat doar cu autocarul sibian,si am a activ 3 accidente.Acum circul doar cu scaunul cu rotile.Multumesc Cfr-ului ca ma facut sa circul cu autocarul.
Itu
24.02.2015 16:57
Din aceeasi categorie
Abonamente

Targul de Cariere

TUTTI

EVENIMENT TV
visa medica
Tribuna